سپتیک تانک پلی اتیلن


سپتیک تانک که به آن گند انبار و یا مخزن سپتیک نیز گفته می شود، در اصل یک حوضچه جهت جمع آوری فاضلاب است، که از جنس بتن، فایبر گلاس یا پلی اتیلن است که به آن سپتیک تانک پلی اتیلن گویند. انواع مخزن سپتیک قابل ارائه برای مشتریان در شرکت ناب زیست به صورت رایج:


البته سپتیک تانک پلی اتیلن از سایز 1 متر مکعب تا 100 متر مکعب در کارخانه ناب زیست قابل تولید است و در نظر داشته باشید که سپتیک تانک های تولیدی کارخانه ناب زیست به صورت یکپارچه بوده و امکان شکسته شدن ندارند.

سپتیک تانک 5000 لیتری

سپتیک تانک 7500 لیتری

سپتیک تانک 10000 لیتری

سپتیک تانک 12500 لیتری

سپتیک تانک 15000 لیتری

سپتیک تانک 20000 لیتری

مشخصات فنی

مشخصات فنی سپتیک تانک پلی اتیلن و سایر انواع آن آنچنان دشوار و پیچیده نمی‌باشد اما تولید آن نیاز به دانش و تجربه خاصی دارد.

سپتیک تانک پلی اتیلن یا گند انبار ساخت ناب زیست، همانند مخازن پلی اتیلن از جنس پلی اتیلن با گرید 100 در بدنه و گرید 80 در جوش ها بوده که مواد اولیه تولید آن ها وزن 945 کیلوگرم بر متر مکعب را دارا می باشد. مخزن سپتیک در ظرفیت های 1 تا 100 متر مکعب یکپارچه قابل سفارش است. از مهم ترین وظایف سپتیک تانک ها، تجزیه فاضلاب خروجی از مجتمع ها و تجزیه آن به ماده ای که قابل هضم برای باکتری ها باشد. به عبارت دیگر، سپتیک تانک ها، جهت حل مشکل گرفتگی در چاه های فاضلاب و همچنین جلوگیری از سریع پر شدن چاه جذبی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

مخزن سپتیک تانک فاضلاب

 

انواع مخزن سپتیک

مخزن سپتیک تانک پلی اتیلن

مخزن سپتیک بتنی

مخزن سپتیک استیل

مخزن سپتیک فایبرگلاس

سپتیک تانک پلی اتیلن

مخازن سپتیک پلی اتیلن در مقابل فشار، گرما، رسوبات، خوردگی توسط مواد شیمیایی، بسیار مقاوم است و در صد نشتی آن بسیار کم می باشد. این مخزن از نظر هزینه نیز نسبت به مخازن دیگر بسیار مقرون به صرفه است و به هیچ عنوان آلودگی را به خارج از خود انتشار نمی دهد و از نظر سرعت ساخت و نصب نسبت به دیگر مخازن راحت تر و سریع تر است وزن آن نیز سبک می باشد و در مقابل اشعه ماوراء بنفش بسیار مقاوم است.

 

سپتیک تانک بتونی

مخزن سپتیک بتونی از حجم و وزن بالایی برخوردار می باشد که یکی از مزایای آن به شمار می رود زیرا با بالا آمدن سطح سفره های آب زیر زمینی این مخزن به هیچ عنوان شناور نشده و قبل از نصب ریخته گری می شوند. همچنین این مخزان از نظر طول عمر و زنگ زدگی بسیار مقاوم هستند. از معایب آن ها می توان به هزینه بالا و تعمیر آن در هنگام آسیب دیدگی مخزن اشاره کرد. لازم به ذکر است که سپتیک تانک بتنی با کیفیت پایین امکان به وجود آمدن ترک هایی بر روی سطح خود را ممکن می سازد که موجب خارج شدن پساب ها به بیرون از تانک می شود.

 

سپتیک تانک استیل

مخزن سپتیک استیل یا فولادی به دلیل مقاومت کم در برابر خوردگی و هزینه بالا و ماندگاری پایین از محبوبیت کمتری نسبت به دیگر سپتیک تانک ها برخوردار است اما می توان به یکی از مزیت های مهم آن، که مقاومت بالا در برابر نیرو های شناور می باشد نیز اشاره نمود.

 


سپتیک تانک فایبر گلاس

مخزن سپتیک فایبر گلاس از پلاستیک فشره با الیاف (FRP) و فیبر های شیشه ای ساخته شده است که ساختاری شبیه به سپتیک تانک پلاستیکی دارد اما مقاوم تر و بادوام تر از آن می باشد و از مزایای آن می توان به وزن سبک اش اشاره کرد که به راحتی قابل کنترل است و نسبت به مخازن سپتیک بتنی و استیل ارزان تر می باشد.

 

اجزای سپتیک تانک

 

مخزن سپتیک به دو بخش عمده، تجمع لجن و اجرام شناور و بخش دیگری، با عنوان زلال سازی تقسیم می شود. در صورتی که بخواهیم مخزن سپتیک را به صورت جزء به جزء بیان کنیم، شامل موارد زیر می شود.

 

اجزای سپتیک تانک

 

سیستم ورودی فاضلاب که شامل لوله و بافل ورودی است.

مخزن اولیه سپتیک تانک، معمولا 60 تا 70 درصد حجم کل سپتیک تانک را تشکیل می دهد.

دیواره جدا کننده، برای جلوگیری از ورود لجن و چربی و روغن هایی که به صورت شناور هستند می شود.

مخزن زلال سازی، مخزن زلال سازی، حدود 30 درصد حجم کل یک مخزن سپتیک را شامل می شود و در این مخزن فاضلاب عاری از مواد قابل ته نشینی جمع آوری می شود.

خروج بیو گاز، از طریق این قسمت، گازهای تولید شده ناشی از فرایندهای بی هوازی تصفیه فاضلاب که معمولا گاز متان است از سپتیک تانک خارج می شود.

سیستم خروجی فاضلاب، این بخش شامل بافل و لوله خروجی مخزن سپتیک تانک است.

سیفون فاضلاب، که در ورودی و خروجی مخزن سپتیک قرار دارد، از بازگشت بو به داخل ساختمان، جلوگیری می نماید.

مشخصات فنی انواع سپتیک تانک پلی اتیلن

مشخصات فنی گند انبار
البته در نظر بگیرید که این ابعاد از سپتیک تانک پلی اتیلن جهت آشنایی شما عزیزان با ابعاد نمونه است.

مدل    طول*عرض*ارتفاع (سانتی متر)

سپتیک تانک 5000 لیتری     250*190*200

سپتیک تانک 7500 لیتری     380*190*200

سپتیک تانک 10000 لیتری   500*190*200

سپتیک تانک 12500 لیتری   600*190*200

سپتیک تانک 15000 لیتری   720*190*200

سپتیک تانک 20000 لیتری   960*190*200

عملکرد سپتیک تانک پلی اتیلن

بخش اول سپیک تانک پلی اتیلن تشکیل شده از ورودی فاضلاب است، این بخش، به وسیله یک دیواره جدا کننده از بخش دوم مجزا می گردد، با توجه به وزن بالای ذرات خارجی به دلیل بالا بودن وزنشان، به سمت پایین حرکت می کنند و در کف مخزن ته نشین می شوند. روغن ها که وزن پایین تری نسبت به فاضلاب دارند، به سمت بالا می آیند و به بیان دیگر روی سطح شناور می شوند. ارتباط بین دو قسمت مخزن که در بالا شرح داده شد، به صورتی است که اجرام شناور و مواد ته نشین شده امکان عبور ندارند، در نتیجه فقط آب صاف وارد بخش دوم می شود. باکتری های بی هوازی، تا 95درصد اجرام را به مواد ساده تر، تجزیه می نماید.

 


عملکرد سپتیک تانک پلی اتیلن به صورت ویژه ای به حجم آن بستگی دارد زیرا در صورت انتخاب سپتیک تانک متناسب شما قادر خواهید بود پساب خروجی آن را برای آبیاری درختان و فضای سبز استفاده کنید.

 

 


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

برج خنک کننده مدار بسته

ازن ساز

لوله کاروگیت