ازن ساز

ازن ژنراتور

ازن ژنراتور داری کیفیت بالایی در قسمت های مختلف خود می باشد به همین دلیل در ادامه به معرفی ویژگی های هر قسمت از آن می پردازیم.

اجزاء تشکیل دهنده ازن ساز

 درایور: برق با ولتاژ برای تیوب

تیوب: اکسیژن را تجزیه کرده و گاز ازن تولید می کند.

فیلتر: ذرات معلق و سایر آلاینده ها از آن عبور می کنند.

منبع برق: تولید انرژی برای تبدیل اکسیژن به گاز ازن

تأسیسات گاز ورودی: قبل از ورود گاز به داخل دستگاه رطوبت و ذرات موجود را جدا می کند.

تأسیسات گاز خروجی: گاز خروجی اهمیت بالایی دارد به همین منظور باید در یک محفظه قرار گیرد و باید به سرعت آزاد شود تاسیسات خارجی گاز این کار را انجام می دهد.

راکتور تماسی دستگاه: گاز ازن ساخته و تولید شده به حالت مایع در می آورد و دارای محفظه عمیق و پوشش مقاوم است.

ازن دهی در تصفیه آب

مزایای دستگاه اوزون ژنراتور تصفیه آب

استفاده از ازن ساز در تصفیه آب مزایای زیر را دارد:

ضد عفونی کننده بسیار قوی نسبت به کلر

عدم تولید آلودگی محیطی

استفاده از ازن در آب باعث شفافیت و گوارش راحت آب می شود

کاهش بو و حذف آهن و منگنز

قسمت تولید ازن در ازن ژنراتور توسط متخصصان داخلی طراحی و تولید می گردد. دستگاه ازن ژنراتور با ظرفیت تولید ازن 100 گرم بر ساعت بوده و در محدوده دمایی 4 الی 38 درجه سانتی گراد بالاترین کارایی را دارد. پی ال سی دستگاه دارای سیستم حفاظت در مقابل رطوبت بوده و نیاز به نصب تجهیزات اضافی نمی باشد.

ولتاژ کاری این دستگاه 220 بوده و از برق تک فاز بهره می گیرد. در تولید ازن ژنراتور این شرکت از دستگاه تولید اکسیژن آمریکایی استفاده می گردد.

تزریق ازن در این دستگاه توسط سیستم های تزریق ایتالیایی انجام می شود.

قسمت های ثابت در قسمت لوله کشی از استیل 304 و قسمت های تحت ارتعاش از جنس پی وی سی با غلاف فلزی جهت دمپ ارتعاشات و ممانعت از انتقال آن به دستگاه ازن ژنراتور طراحی می شود.

سلول مولد ازن تامین شده در شرکت صنعت مهاب با آلیاژ مخصوص استیل 316 و با استفاده از مواد دی الکتریک مقاوم در برابر ولتاژ و دمای بالا (شیشه کوارتز آلمان) جهت راندمان بالاتر و عمر مفید بالاتر راکتور و همچنین جلوگیری از نشت ازن در داخل محفظه دستگاه و همچنین بیرون دستگاه استفاده می شود که شرکت های همکار با استفاده از موادی همچون PVC یا آلومینیوم که در برابر گاز ازن مقاوم نیستند باعث کم شدن عمر دستگاه و خطرات جانبی برای مصرف کنند می شوند.

راکتور دستگاه ازن ژنراتور با استفاده از تکنیک تخلیه الکتریکی (کرونا دیس چارجینگ) از روش نوین پلاسمای سرد انجام می گردد که ارزانتر و به روزترین روش تولید گاز ازن در دنیا می باشد که به همراه تولید کننده این دستگاه برای اولین بار و پیشگام در زمینه پلاسمای سرد می باشد.

ازن ساز
ازن ساز

شیلنگ استفاده شده برای ازن در دستگاه ازن ژنراتور از جنس Fortex می باشد که بدون خرابی و بدون نشت و مقاوم در برابر گاز ازن، مواد شیمیایی اسید می باشد که ایمنی کار چندین برابر نسبت به دستگاه های تولید گاز ازن سایر شرکت ها می شود.

ترانس های نصب شده در دستگاه های ازن ژنراتور شرکت مهاب دارای سوییچینگ ایزوله با اپوکسی و رزین استاندارد IP67 و همچنین مجهز به آنتی شوک با قطع اتوماتیک در صورت بروز اتصال در خروجی می باشد.

اجزاء و ساختار ازن ژنراتور

در ساخت ازن ژنراتور از قطعات مختلفی استفاده می شود که شامل موارد زیر می باشد.

کمپرسور پرفشار هوا

برد دستگاه جهت ارتباط بین قطعات

ترانس های افزایش دهنده ولتاژ

هسته تولید کننده ازن شامل شیشه کوارتز و یک نارسانا

شیلنگ هدایت کننده ازن به بیرون دستگاه ازن ژنراتور

تایمر تنظیم کننده مدت زمان تزریق ازن

دکمه خاموش و روشن

شیر تنظیم میزان تزریق ازن

لوازم جانبی ازن ساز

پس از ساخت ازن ژنراتور در کنار محصول نهایی تجهیزات جانبی نیز ارائه می شود که شامل موارد زیر می باشد.

میکسر استونی ازن

لوله سیلیکون انتقال ازن

مخزن ذخیره سازی موقت ازن

کیت تست ازن

دیفیوز یا پخش کننده هوا

پمپ چرخش هوا

انژکتور های ونتوری (ونچوری)

میکسر استونی ازن

میکسر استونی اوزون

لوله سیلیکونی انتقال ازن

لوله سیلیکونی ازن ژنراتور

مخزن ذخیره سازی موقت ازن

مخزن موقت ذخیره ازن

کیت تست ازن

ازن ژنراتور
ازن ژنراتور

این کیت حاوی یک دستگاه اندازه گیری و سنجش رنگ است که شامل درجه بندی رنگی در ۱۰ شکاف مربوط به غلظت ماده مورد آزمایش (با واحد PPM) است.

کیت تست آب ازن ساز

دیفیوز یا پخش کننده هوا

دیفیوزر ازن

پمپ چرخش هوا

پمپ چرخش هوا

انژکتور ونتوری (ونچوری)

انژکتور های ونتوری با فشار آب و از طریق بدنه مخروطی شکل کار می کنند که باعث ایجاد فشار بین پورت های ورودی و خروجی دیفرانسیل می شود.

انژکتور ونتوری ازن

روش های تزریق ازن به آب در ازن ژنراتور

ازن به عنوان یک گاز ناپایدار، باید در چرخه فرایند گندزدایی، پاکسازی و ضدعفونی میکروبی به داخل آب که یک عنصر مایع است وارد شود تا فرآیند اکسیداسیون را به خوبی انجام دهد. دو روش برای تزریق ازن به آب وجود دارد:

با استفاده از دیفیوزر (هوا ساز)

دیفیوزر (هواساز) ازن

یکی از متداول ترین و قدیمی ترین روش های تزریق ازن استفاده از دیفیوزر (هوا ساز) یا سنگ حباب ساز است. در این روش تزریق، ازن از زیر یک ستون بلند آب به وسیله سنگ حباب ساز یا لوله ای که چند سوراخ روی آن وجود دارد وارد آب می شود.

نکته بسیار مهم در زمان استفاده از دیفیوزر سنگ هوا، ارتفاع ستون آب است که باید بین 6 تا 10 متر باشد. استفاده از حباب ساز آسان است اما با گذر زمان دستگاه جرم می گیرد و سوراخ های سطح آن بسته شده و در نتیجه پس از مدتی باید تعویض شود.

با استفاده از انژکتور ونتوری (ونچوری)

انژکتور ونتوری

ساز و کار ونتوری (ونچوری) برای تزریق گاز ازن به آب مکش و تزریق است، که در زمان عبور جریان آب از داخل اریفیس انجام می شود. عبور جریان آب در داخل اریفیس باعث ایجاد اختلاف فشار بین ورودی و خروجی و به تبع آن ایجاد مکش برای گاز ازن ورودی می شود. استفاده از یک بوستر پمپ برای تامین فشار بالای جریان داخل ونچوری (ونتوری) متداول است و باعث توان بیشتر انژکتور می شود. 

شکل زیر محل فراگیری ونچوری را در سیستم لوله کشی تزریق گاز ازن نشان می دهد:

سیستم لولکه کشی تزریق ازن

تفاوت های ونتوری و دیفیوزر

درصد حل شدن گاز ازن در آب با ونتوری بین 50 تا 70 درصد است که با استفاده از ونتوری بوستر پمپ تا 98 درصد نیز می رسد.

در ونتوری با گذر زمان شاهد افت راندمان تزریق نخواهیم بود.

کاهش تزریق اکسیژن و هوا در انژکتور ونتوری نسبت به دیفیوزر چشم گیر است.

قیمت ازن ساز
قیمت ازن ساز

ازن ژنراتور به عنوان ضد عفونی کننده

قوانین موجود در ایران از قوانین اروپایی الگو برداری شده است و مربوط به سالیان گذشته می باشد، در صورتی که قوانین امروز کشور های پیشرفته نظیر کانادا، استفاده از کلر به تنهایی را ممنوع کرده است و در آلمان که از اولین تبیین کننده های مجموعه های استاندارد برای کیفیت آب آشامیدنی و استخر در سراسر جهان است، سیستم های ازن هستند که به عنوان ضد عفونی کننده برتر انتخاب شده اند زیرا به طور متوسط، بدن انسان در حدود نیم لیتر از آب استخر را در هر ساعت جذب می کند در صورت وجود کلر در آب استخر، محصولات سرطانزا تولید می شود (تری هالومتانها و آمینو اسید ها و ENMA ها) در صورتی که ازن ژنراتور و گاز ازن این گونه مواد را از بین می برد. لذا بهترین استخر ها در کشور های پیشرفته، کیفیت آب خود را با استاندارد های آب آشامیدنی منطبق کرده و از ازن نیز استفاده می کنند.

هزینه یک ژنراتور ازن استخر میتواند به طور گستردهای بر اساس برند، سایز و غلظت و خروجی ازن متفاوت باشد. با این حال، ژنراتورهای ازن مقدار کلر مورد نیاز برای ضدعفونی مناسب استخر را کاهش میدهند و در هزینه مواد شیمیایی صرفه جویی میکنند.

دستگاه ازن ژنراتور استخر

ژنراتورهای ازن که به اوزوناتور نیز معروف هستند، آب استخر را با عبور آب از سیستم گردش استخر ضدعفونی میکنند. قبل از بازگرداندن آب ضدعفونی شده به استخر، ذخایر ازن را تخلیه کنید زیرا ازن در صورت وجود غلظت زیاد برای انسان ناامن است.

ازناتور از طریق دو نوع مولد، تخلیه الکتریکی و اشعه ماوراء بنفش ازن تولید میکنند. برای درک نحوه عملکرد هر دو، به خاطر داشته باشید که اکسیژن دارای دو اتم اکسیژن O2 است در حالی که ازن حاوی سه اتم O3است.

UV اوزوناتور

یکی از روش­ ها برای شکستن مولکول­ های اکسیژن و ایجاد ازن، استفاده از اشعه ماوراء بنفش است. این روش هوا را با طول موج حدود 185 نانومتر از روی نورهای UV عبور میدهد. پس از تقسیم مولکولهای اکسیژن، دوباره به اوزون تبدیل میشوند. سپس ازن از طریق تزریق ونتوری به آب استخر تزریق گردیده، که از خلاء فشار برای تزریق گاز به آب در حین عبور از سیستم گردش خون استفاده میکنند.

بیایید در مورد ازن استخر که چیست و چگونه کار میکند؟ و آیا برای استخر شما مناسب است؟ بحث کنیم و اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم. در صنعت استخر، طیف گستردهای از روش های بهداشتی استخر وجود دارد. ازن، نیز روشی است که میتواند در استخرها بسیار مفید باشد.

Ozone، نوعی گاز آبی رنگ است که از متشکل از سه اتم اکسیژن است. ازن، در استخرها مفید است زیرا به طور موثر باکتریها، انگلها و ویروسها را از بین میبرد و غیرفعال میکند. ازن یک اکسید کننده خوب است، به این معنی که میتواند آلایندههای موجود در آب را از نظر شیمیایی از بین ببرد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

برج خنک کننده مدار بسته

لوله کاروگیت