سپتیک تانک فاضلاب

زمان تخلیه مخزن سپتیک فاضلاب خانگی

زمان تخلیه مخازن فاضلاب خانگی به عواملی همچون ظرفیت، اندازه مصرف، مکان استفاده از سپتیک فاضلاب انسانی بستگی دارد. ولی در کل بعد از گذشت ‏حدود ۲ تا ۵سال باید مواد جامد مخازن سپتیک توسط پمپ لجن کش تخلیه گردد.

در چه محل هایی استفاده از سپتیک فاضلاب الزامی است ؟

در پروژه هایی که بدلیل بالا بودن سطح آب های زیر زمینی امکان حفر چاه جذبی وجود ندارد. همين طور در محل هایی که سازمان ها و ارگان های محیط زیستی ‏محدودیت هایی برای دفع فاضلاب به اجرا در آورده است، استفاده از تانک فاضلاب الزامی است

سپتیک تانک فاضلاب
سپتیک تانک فاضلاب

رفع مشکل چاه سپتیک

یکی از مشکلاتی که کاربران سپتیک با آن مواجه هستند خروج چربی ها از لوله خروجی مخزن می باشد. این مشکل یعنی خروج نخاله و ذرات جامد از بخش خروجی ‏سپتیک و در نهایت گرفتگی چاه فاضلاب را می توان با تخلیه و تنظیف منظم مخزن سپتیک مرتفع کرد. همچنین میتوان سر راه خروجی از دستگاه یک سیفون قرار ‏داد که در حقیقت چربی هایی که تمایل دارند از سطح مخزن سپتیک خارج شوند این امکان برایشان فراهم نشود .

 

مخازن سپتیک کاربرد جامع و گسترده ای در تصفیه فاضلاب های خانگی، صنعتی و بهداشتی داشته و به طور کلی برای مواردی مانند زیر مورد استفاده قرار می گیرند:

 

پیش تصفیه فاضلاب : انجام مراحل مقدماتی تصفیه فاضلاب ها جهت کمک به شرایط زیست محیطی

 

چربی گیر : ته نشین کردن و حذف ذراتی مانند روغن ها (چربی گیر)از فاضلاب ها به منظور کمک به حفظ شرایط فاضلاب های شهری و در نتیجه حفظ سرعت حرکت فاضلاب به بیرون از شهرها و جلوگیری از گرفتگی لوله ها و راه آب های تاسیسات و شبکه های فاضلاب شهری (این موضوع در مورد رستوران ها و آشپزخانه ها بسیار مفید می باشد).

 

سپتیک تانک فاضلاب پلاستیکی

 

حذف ذرات بزرگ از فاضلاب های شهری و در نتیجه کمک به روان سازی فاضلاب و حفظ حرکت و پمپاژ فاضلاب در مسیر حرکت به سمت تصفیه خانه ها.

به طور کلی این طور می توان بیان کرد که از آنجا که پسماندهای دفعی همراه آب در برخی موارد مانند شست و شوی ظروف و یا دفع غیر بهداشتی روغن های صنعتی در برخی شرکت ها، کارخانجات و کارگاه ها می تواند باعث ورود مواد چربی با درجه نفوذناپذیری و چگالی بالا به سیستم های فاضلاب شهری شود، وجود یک مرحله پیش تصفیه کمک شایانی به حذف قابل توجه این مواد از فاضلاب ها کرده و بدین ترتیب هزینه های صرف شده جهت تعمیر و سرویس تاسیسات شبکه ها و سیستم های انتقال فاضلاب را کاهش می دهد.

 

تفاوت چاه جذبی و سپتیک پلاستیکی چیست؟

یکی از موارد مهم در صنعت ساختمان و مباحث عمرانی، سیستم دفع فاضلاب بوده که به دو صورت سیستم فاضلاب شهری و سیستم چاه اجرا می گردد. لیکن در کمال تاسف بدلیل ضعف و نقصان سیستم فاضلاب شهری همچنان از روش چاه جذبی استفاده می شود که البته مضرات زیست محیطی و سلامتی آن بر کسی پوشیده نیست.

 

انتخاب نوع دفع و چاه بستگی به جنس خاک و نوع زمین و سطح آب زیر زمینی منطقه داشته و در مناطقی که خاک آن به میزان کافی شن و ماسه یا خرده سنگ داشته باشد از چاه جذبی و در مناطقی که خاک آن حاوی رس فراوان یا خاصیت باتلاقی بوده یا سطح آب زیر زمینی بالا باشد (در صورت عدم وجود سیستم فاضلاب شهری) از چاه سیپتیک یا از تانک ها استفاده می گردد. چاه جذبی از سه بخش تشکیل شده است:۱- گلدونی ۲- میله ۳- انباره

 

چاه سپتیک معمولا از بتن و مواد غیر قابل نفوذ و مقاوم در برابر خوردگی ساخته می شود. لازم بذکر است حتما باید آب باران و سطحی از چاه فاضلاب انسانی جدا بوده و بهتر است حد الامکان چاه مربوط به آب باران از چاه فاضلاب انسانی دور باشد.

 

در سپتیک تانک ها با اعمال مرحله پیش تصفیه که در آنها تعبیه شده است میزان انتقال آلودگی به محیط زیست به حداقل می رسد که توسط باکتری های موجود در خاک این آلودگی ها هم از بین می روند ولی چاه جذبی با انتقال آلودگی به منابع آب زیر زمینی برای محیط زیست و بهداشت منابع آبی بسیار مضر می باشند.

 

انواع سپتیک تانک فاضلاب

انواع مختلفی از تانک وجود دارد که بر اساس جنس ساختاری تقسیم بندی می شوند. بر این اساس سه نوع مختلف سپتیک به شرح سپتیک تانک بتنی، سپتیک فایبرگلاس و تانک پلاستیکی (پلی اتیلنی) وجود دارد که در ادامه با انواع آن آشنا خواهید شد.

 

سپتیک تانک بتنی: سپتیک تانک بتنی فاضلاب به صورت یک استوانه یا مکعب مستطیل سرپوشیده ساخته می شوند که با بتن و مواد غیر قابل نفوذ عایق بندی و در ابعاد و اندازه های مختلف طراحی و ساخته  می شوند. در این تانک ها فاضلاب از قسمت ورودی که در بالای فضای استوانه ای شکل آن قرار دارد وارد شده و ذرات به کمک شناور سازی و ته نشینی شروع به جدا شدن می کنند.

 

در نهایت بنابر وزن مولکولی خود در قسمت انتهایی استوانه که انباره نامیده می شود تجمع می یابند و یا به سطح مخزن صعود می کنند. این مواد کم کم در انباره تجمع یافته و ته نشین می شوند به گونه ای که در فاضلاب خروجی از تانک بخش اعظمی از این مواد وارد نمی شوند. خوردگی و یا ترک برداشتن از نقاط ضعف سپتیک تانک فاضلاب بتنی است. سپتیک های بتنی را می توان بطور پیش ساخته هم تهیه نمود که قیمت سپتیک تانک بتنی پیش ساخته با ساخت آن در محل خیلی تفاوت ندارد.

 

سپتیک تانک فایبر گلاس: نحوه عملکرد سپتیک تانک فاضلاب های فایبر گلاس مانند انواع بتنی بوده و این تانک ها با سپتیک تانک فاضلاب های بتنی در جنس بدنه که از نوع فایبر گلاس بوده تفاوت دارند. این تفاوت مزایایی به سپتیک های فایبر گلاس در مقایسه با سپتیک تانک های بتنی می دهد که از جمله آن می توان به این اشاره کرد که این سپتیک تانک ها می توانند در زیر خاک مدفون شده و مورد خوردگی و زنگ زدگی واقع نمی شوند و هم چنین طول عمر طولانی تری نسبت به سپتیک های بتنی دارند

 

انواع چاه سپتیک
انواع چاه سپتیک

اجزای مختلف

۱-سیستم ورودی فاضلاب

 

شامل لوله و بافل (میانگیر) ورودی است.

 

۲- مخزن اولیه

 

که بیشترین حجم سپتیک تانک را به خود اختصاص داده و معمولا ۷۰-۶۰ درصد حجم کل مربوط به این بخش است.

 

۳-دیواره جداکننده

 

که باعث جلوگیری از ورود لجن و چربی و روغنهای شناورشده به مخزن زلال سازی می شود.

 

۴- مخزن زلال سازی

 

این مخزن تقریبا ۳۰ درصد حجم کل را شامل شده و در آن فاضلاب عاری از مواد قابل ته نشینی و شناوری تجمع می یابد.

 

۵-خروج بیو گاز (تهویه)

 

از طریق این مجرا گازهای تولید شده ناشی از فرآیندهای بی هوازی تصفیه فاضلاب که عمدتا متان است خارج می گردد.

 

۶- سیستم خروجی فاضلاب

 

شامل بافل و لوله خروجی می باشد.

 

 

 

نحوه عملکرد

ابتدا فاضلاب از طریق لوله ورودی وارد بخش اول سپتیک تانک فاضلاب می شود. این بخش که توسط یک دیواره جدا کننده از بخش دوم مخزن جدا شده است، حجمی معادل دو سوم از کل حجم سپتیک تانک را شامل می شود. با ورود فاضلاب به این بخش، مواد معلق و ذرات خارجی به سبب وزن بیشتر خود به سمت پایین حرکت کرده و در کف مخزن ته نشین می شوند. روغن و چربی ها نیز به دلیل اینکه دارای وزن مخصوص کمتری نسبت به فاضلاب هستند، به سمت بالا حرکت نموده و بر روی سطح شناور می گردند.

 

تجمع مواد ته نشین شده در کف مخزن باعث ایجاد توده ای از لجن شده و میکروارگانیسم ها و باکتری ها در آن تکثیر یافته و رشد می کنند. واکنش های بیولوژیکی که در جریان تکثیر و رشد آنها اتفاق می افتد باعث می شود که مواد آلی آلاینده تجزیه شده و فاضلاب تصفیه گردد. انجام این واکنش ها همچنین سبب تبدیل حجم قابل توجهی از لجن به بیوگاز و کاهش حجم لجن می شود. بیوگاز تولید شده که عمدتاً متان است از طریق لوله خروج بیوگاز از سپتیک تانک فاضلاب خارج می گردد.

 

در ادامه پساب بخش اول با عبور از مسیر ارتباطی تعبیه شده در دیوار جداکننده، وارد بخش دوم سپتیک تانک می وارد بخش دوم سپتیک تانک می شود. در این بخش ذرات بسیار ریز چربی و روغنی که در فاضلاب باقی مانده باشد، بر روی سطح شناور می گردند. در نهایت پساب زلال شده از طریق لوله خروجی از سپتیک تانک فاضلاب خارج می شود.

 

لجن انباشته شده در سپتیک تانک پس از حدود دو سال نیاز به تخلیه دارد. به هنگام تخلیه بهتر است، کمی از لجن را در سپتیک تانک باقی گذاشت. زیرا این لجن حاوی میکروارگانیسم ها و باکتری های موثر در تصفیه بوده و تخلیه کامل آنها باعث طولانی شده زمان راه اندازی مجدد بخش بیولوژیکی سپتیک تانک فاضلاب ک می شود.

 

 

 

 

محاسبه ظرفیت سپتیک تانک

عموما از سپتیک تانک ها برای فاضلابهای بهداشتی استفاده می گردد، به همین دلیل در اینجا روش محاسبه ظرفیت سپتیک تانک فاضلاب برای فاضلابهای بهداشتی آمده است. براساس استانداردهای BS6297 ظرفیت سپتیک تانک را می توان از رابطه زیر محاسبه نمود.

 

V=2000+C*P

 

که در رابطه فوق V حداقل حجم سپتیک تانک برحسب لیتر، C سرانه تولید فاضلاب در هر شبانه روز برحسب لیتر و P تعداد نفرات تحت پوشش برحسب نفر می باشد. بنابراین جهت تعیین ظرفیت سپتیک تانک مورد نیاز ابتدا باید حجم فاضلاب تولیدی روزانه را محاسبه نمود. حجم فاضلاب بهداشتی معمولا به تعداد افراد تحت پوشش بستگی مستقیم دارد.

 

موارد کاربرد سپتیک تانک پلی اتیلن

 

ویژگیهای سپتیک تانک سبب کاربرد گسترده آنها در بخش های مختلف خانگی، بهداشتی و صنعتی شده است. برخی از اصلی ترین موارد کاربرد سپتیک تانک فاضلاب عبارتند از:

 

۱-پیش تصفیه و تصفیه مقدماتی فاضلاب بهداشتی واحدهای مسکونی، مجتمع های تجاری و اداری، هتل ها و رستوران ها به دلیل قوانین شهرداری و سازمان حفاظت محیط زیست

 

۲- حذف ذرات قابل ته نشینی، چربی و روغن های موجود در فاضلاب رستوران ها و سالن های غذا خوری جهت جلوگیری از پر شدن سریع چاه جذبی و گرفتگی لوله ها به سبب تجمع چربی و ذرات درشت قابل ته نشین

 

۳-متعادل سازی و پمپاژ فاضلاب در سیستم های تصفیه فاضلاب

 

نقشه سپتیک تانک
نقشه سپتیک تانک فاضلاب 

سپتیک پلی اتیلن

مزایای بسیار زیاد پلی اتیلن سبب شده است که استفاده از آن در ساخت سپتیک تانک فاضلاب فاضلاب ها بصورت روز افزونی گسترش یابد. سهولت بهره برداری و کارایی بالا ویژگی های اصلی سپتیک تانک فاضلاب های تولیدی ناب هستند.

 

مزایای سپتیک تانک پلی اتیلن

 

مزایای بسیار زیاد پلی اتیلن سبب شده است که استفاده از آن در ساخت سپتیک ها بصورت روز افزونی گسترش یابد. سهولت بهره برداری و کارایی بالا ویژگی اصلی سپتیک تانک پلی اتیلنی است

 

۱-    مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی و شرایط محیطی نامناسب

 

۲-    جدار بسیار مقاوم در برابر فشارهای وارده از سوی خاک اطراف سپتیک تانک پلی اتیلنی

 

۳-    آب بندی کامل سپتیک تانک پلی اتیلنی و عدم انتشار هیچ گونه آلودگی به خارج از آن

 

۴-    امکان دفن در زیر زمین با هدف انتقال ثقلی فاضلاب به سپتیک تانک فاضلاب و جلوگیری از اشغال فضاهای مفید

 

۵-    امکان جابجایی سپتیک تانک حتی چند سال پس از نصب و راه اندازی اولیه

 

۶-    سهولت بهره برداری و تخلیه لجن از سپتیک تانک فاضلاب به سبب دارا بودن دریچه های بازدید و تخلیه لجن

 

۷-    سبکی وزن و سهولت در حمل و نصب

 

۸-    دارا بودن پوشش ضد اشعه ماورا بنفش

 

۹-    ایزولاسیون کامل و بدون بو

 

۱۰-    سرعت بالا در ساخت، نصب و راه اندازی

 

بطور کلی سپتیک تانکها را به دو صورت دفنی و زمینی نصب می نمایند. اما با توجه به آنکه در اغلب موارد لوله ورودی فاضلاب به  تانک در زیرزمین واقع شده است، ما مجبور به نصب سپتیک بصورت دفنی هستیم.

 

 


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

برج خنک کننده مدار بسته

ازن ساز

لوله کاروگیت