مخزن ذخیره اسید

آشنایی با محصول مخزن اسید | مخزن نگهداری اسید

مخزن نگهداری اسید
مخزن نگهداری اسید

مخزن اسید فایبرگلاس به عنوان پرطرفدارترین مدل‌های موجود در بازار، از ویژگیهای جذاب و اطمینان بخشی برخوردار می‌باشد. بطورکلی از انواع مخزن ذخیره اسید به منظور نگهداری، ذخیره سازی و انتقال مواد و سیالات شیمیایی و اسیدی خورنده استفاده می‌شود. دلیل محبوبیت مدل‌های مخزن فایبرگلاس نیز همین نکته می‌باشد. زیرا ماده فایبرگلاس قابلیت ایستادگی بالایی در برابر اسیدها و مواد خورنده دارد؛ هنگامی که از مخزن اسید فایبرگلاس استفاده شود، این اطمینان وجود خواهد داشت که در انواع شرایط دمایی، بتوان اسیدهای با غلظت بالا را نیز بدون هیچ نگرانی ذخیره سازی نمود.

این تانکرها دارای وزن کم و مقاومت مکانیکی بالایی نیز هستند. بنابراین جابجایی مخزن فایبرگلاس اسید بسیار راحت است و با قابلیت تحمل مناسب فشارهای وارده، امکان نصب دفنی آنها نیز مهیا است. علاوه بر همه‌ی اینها، بیشترین میزان ذخیره سازی مواد شیمیایی به لحاظ ظرفیتی نیز متعلق به انواع مخزن فایبرگلاس می‌باشد. احتمالاَ حالا تمام تمرکزتان را بر روی ویژگی‌های عنوان شده برای مخازن فایبرگلس معطوف نموده‌اید. اما بایستی بدانید که هنوز دنیایی از مزایای ناگفته‌ی این منابع باقی مانده است... پس برای انتخاب و خریدی هوشمندانه، با ما همراه باشید.

بهترین جنس مخزن ذخیره اسید چیست؟

رقبای اصلی نگهداری سیالات اسید و باز که با جنس پلی اتیلن در رقابت هستند، فولاد، فولاد ضد زنگ، فایبرگلاس ضد اسید و مخازن استروژن یا جوشی ضد اسید هستند. شما با توجه به سیستم ذخیره اسیدی که در نظر دارید طراحی کنید، می‌توانید یکی از انواع مخازن را انتخاب نمایید. فقط در هنگام خرید یا سفارش باید به مزایا و معایب آنها واقف شوید.

مزایای مخزن اسید پلی اتیلنی

ضخامت مخازن اسید

در زمینه ضخامت دیواره باید در نظر بگیرید که دیوار‌ها شکننده و خشک نباشند. مخازن اسید پلی اتیلن به غیر از دارا بودن ساختار پایدار و منعطف، از ویژگی نداشتن درز در دیواره ها نیز برخوردار هستند. این ویژگی در مقابل سایر منابع که یا شکننده یا دارای درز هستند که خطر نشت و ریزش اسید را افزایش می‌دهند قابل بررسی است.

اندازه مخزن اسید

از سوی دیگر انتخاب یکی دیگر از متریال‌های نامبرده شده بجای مخزن ذخیره اسید پلی اتیلن برای پروژه شما به این معنی است که مخزنی که مدنظر دارید باید با اندازه سفارشی شما تولید و ارائه شود که به معنی افزایش چشمگیر قیمت تمام شده آن برای شما خواهد بود. اما مخازن پلی اتیلن در سایز‌ها و شکل‌های گوناگون تولید می‌شوند و دارای تنوع بالایی به لحاظ قالب‌های مختلف هستند که کار شما را در انتخاب و سفارش مخزن مورد نظرتان آسان می‌کند.

مراقبت از مخزن ذخیره اسید

اما یکی دیگر از مواردی که همواره برای نگهداری اسید باید در نظر گرفته شود، هزینه نگهداری آن خواهد بود. هزینه نگهداری مخزن اسید پلی اتیلن نسبت به سایر رقبا به

مخزن ذخیره اسید

طرز چشمگیری پایین و حتی نزدیک به صفر خواهد بود. تمام مخازن اسید نیاز به تعمیر و نگهداری و یا تعویض دوره‌ای دارند که این مورد در مخازن پلی اتیلن در کمترین حد خود قرار داشته و برای بیشتر اسید های رایج، نیازی به تعویض دوره ای مخازن اسید وجود ندارد. فقط در مورد نگهداری اسید نیتریک باید هر دو سال یکبار مخزن تعویض گردد که باز هم نسبت به سایر رقبا هزینه کمتری روی دست شما خواهد گذاشت.


مقاومت در برابر خورندگی در مخازن اسید

اسید خورنده است. به این معنی که با هر چیزی برخورد کند باعث فرسایش آن خواهد شد. شاید در مورد فولاد یا فایبرگلاس این موضوع نگران کننده باشد. اما وقتی به مخزن اسید پلی اتیلن می‌رسیم با اطمینان می‌توانیم یکی از محصولات با خورندگی بسیار کم در مقابل انواع اسید را به شما معرفی کنیم.

اگر به مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های ذخیره‌سازی مواد شیمیایی نیاز دارید که OSHA و نیازهای ایمنی را در آزمایشگاه، مدرسه، کارخانه یا تأسیسات ذخیره‌سازی شما برآورده کند، این صفحه باید الگوی مورد نیاز شما را ارائه دهد.

جابجایی ایمن مواد شیمیایی مستلزم بازرسی های معمول مناطق ذخیره سازی مواد شیمیایی و حفظ کنترل دقیق موجودی است. خطرات ذاتی مواد شیمیایی را می توان با به حداقل رساندن مقدار مواد شیمیایی موجود کاهش داد. با این حال، زمانی که باید از مواد شیمیایی استفاده شود، مخزن ذخیره اسید و جابجایی مناسب می تواند خطرات مرتبط را کاهش داده یا از بین ببرد. تمام مکان ها و کابینت های نگهداری مواد شیمیایی باید حداقل سالیانه بازرسی شوند و هرگونه مواد شیمیایی ناخواسته یا تاریخ مصرف گذشته باید حذف شوند.

ملاحظات معمول ذخیره سازی ممکن است شامل دما، کنترل احتراق، تهویه، جداسازی و شناسایی باشد. جداسازی مناسب برای جلوگیری از تماس ناخواسته مواد ناسازگار ضروری است. یک مانع فیزیکی و/یا فاصله برای تفکیک مناسب موثر است.

اطلاعات ذخیره سازی مناسب را معمولاً می توان از برگه اطلاعات ایمنی مواد (MSDS)، برچسب یا سایر مواد مرجع شیمیایی به دست آورد. طبق 29 CFR 1910.1200، یک MSDS باید برای هر ماده شیمیایی خطرناک در محل کار شما در دسترس باشد. MSDS باید توسط سازنده یا توزیع کننده مواد شیمیایی خریداری شده ارائه شود. MSDS ها همچنین از طریق سیستم LINDEN، سیستم ردیابی شیمیایی CDC در دسترس هستند. این سیستم موجودی مواد شیمیایی CDC را ردیابی می کند و شامل MSDS برای اکثر مواد شیمیایی موجود در موجودی می باشد. برای یافتن MSDS نیز می توان از اینترنت استفاده کرد. برای جستجوی سریع یک MSDS در اینترنت، به اینترانت CDC بروید، "Databases" را انتخاب کنید، سپس "Scientific Information" و سپس "Material Safety Datasheets" را انتخاب کنید. این سایت اطلاعات خاص سازنده و همچنین اطلاعات عمومی را ارائه می دهد.

نکات مهم در بکارگیری مخزن ذخیره اسید:

اطمینان حاصل کنید که همه ظروف مواد شیمیایی خطرناک دارای برچسب مناسب با هویت مواد شیمیایی خطرناک و هشدارهای خطر مناسب هستند.

همه مواد شیمیایی ناسازگار را برای نگهداری مناسب مواد شیمیایی بر اساس کلاس خطر جدا کنید. به عبارت دیگر، مانند مواد شیمیایی را با هم و به دور از گروه های دیگر از مواد شیمیایی ذخیره کنید که در صورت مخلوط شدن ممکن است باعث واکنش شوند.

مواد شیمیایی را به جز در گروهی از مواد شیمیایی سازگار بر اساس حروف الفبا ذخیره نکنید.

اگر حجم آنها بیش از ده گالن باشد، مواد قابل اشتعال باید در یک کابینت یا اتاق نگهداری مواد قابل اشتعال تایید شده و اختصاصی نگهداری شوند. درهای کابینت را بسته نگه دارید. برای اطلاعات بیشتر و نیازهای زمینی به این صفحه مراجعه کنید.

مواد شیمیایی نباید بالاتر از سطح چشم و هرگز در قفسه بالای یک واحد ذخیره سازی ذخیره شوند. قفسه ها را بیش از حد شلوغ نکنید. هر قفسه باید دارای لبه ضد رول باشد.

از انبار کردن مواد شیمیایی روی زمین (حتی به طور موقت) یا امتداد آن در راهروهای ترافیکی خودداری کنید.

مایعات باید در بسته‌بندی‌های نشکن یا دوتایی نگهداری شوند، یا در صورت شکستن ظرف، محفظه نگهداری باید ظرفیت نگهداری محتویات را داشته باشد.

اسیدها را در مخزن ذخیره اسید مخصوص اسید نگهداری کنید. اسید نیتریک ممکن است در آنجا نیز ذخیره شود، اما تنها در صورتی که جدا از سایر اسیدها نگهداری شود.

قیمت مخزن اسید


مواد بسیار سمی یا کنترل شده را در یک کابینت مخصوص سم قفل شده نگهداری کنید.

مواد شیمیایی فرار یا بسیار بدبو باید در مخزن ذخیره اسید تهویه دار نگهداری شود. دودهای شیمیایی نباید برای ذخیره سازی استفاده شوند زیرا ظروف جریان هوای مناسب را در هود مسدود می کنند و فضای کار موجود را کاهش می دهند.

تمامی مواد شیمیایی باید در زمان تحویل در آزمایشگاه و در هنگام باز کردن برچسب و تاریخ داشته باشند. این امر به ویژه برای مواد شیمیایی تشکیل دهنده پراکسید مانند اترها، دی اکسان، ایزوپروپانول و تتراهیدروفوران بسیار مهم است. محلول ها باید در هنگام تهیه برچسب و تاریخ داشته باشند.

به دنبال شرایط غیرعادی در مناطق نگهداری مواد شیمیایی باشید، مانند:

نگهداری نامناسب مواد شیمیایی

ظروف نشتی یا خراب شدن

مواد شیمیایی ریخته شده

درجه حرارت شدید (خیلی گرم یا سرد در محل نگهداری)

کمبود یا کم بودن سطوح روشنایی

خروجی ها یا راهروها مسدود شده است

بسته شدن درها، عدم امنیت

انباشت زباله

چراغ های باز یا کبریت

تجهیزات آتش نشانی مسدود، شکسته یا مفقود شده است

فقدان اطلاعات یا علائم هشدار دهنده (مایعات قابل اشتعال، اسیدها، مواد خورنده، سموم و غیره)

لوازم کمک های اولیه، شماره تلفن های اضطراری، تجهیزات شستشوی چشم و دوش اضطراری، کپسول های آتش نشانی، لوازم پاکسازی نشت و تجهیزات حفاظت فردی باید به راحتی در دسترس باشند و پرسنل برای استفاده از آنها آموزش دیده باشند.

مواد شیمیایی که در یخچال‌های ضد انفجار یا اتاق‌های سرد نگهداری می‌شوند باید با نام شخصی که مواد را ذخیره کرده است، علاوه بر سایر هشدارهای خطر مورد نیاز، مهر و موم شده و برچسب‌گذاری شود.

فقط سیلندرهای گاز فشرده که در حال استفاده هستند و در جای خود محکم می شوند باید در آزمایشگاه نگهداری شوند. سایر موارد، از جمله موارد خالی، باید به محل ذخیره سیلندر گاز فشرده برای تأسیسات خاص ارسال شوند.

تمام مواد شیمیایی ذخیره شده در مخزن ذخیره اسید به ویژه مایعات قابل اشتعال را دور از گرما و نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

برج خنک کننده مدار بسته

ازن ساز

لوله کاروگیت